petikan daripada: http://didyouknow.org/social-media-is-more-popular-than-porn/
diterjemah dan diedit oleh: Pulangkani dengan bantuan Makcik Google
Pada sekitar 500 SM Hiraclitus ahli falsafah Yunani menulis bahawa "hanya malar berubah." Tidak banyak yang berubah sejak. Pendedahan yang bagus.
Film dengan kandungan seksual atau kekerasan yang kuat biasanya bom di box office, seperti yang kita tunjukkan dalam Wayang. Bahkan video game menjual lebih banyak dr video porno (dan, pada kenyataannya, semua video / DVD). Dan jika anda berfikir bahawa kata-kata "seks" atau "porno" adalah kata-kata yang paling dicari di Google anda adalah salah. Pada peringkat awal Google - dan AltaVista, Northern Light dan Yahoo! dan hampir 2000 enjin carian yang lain - "seks" pada mulanya memang menjadi perkataan yang paling popular dicari tapi kata "God" tetap carian yang popular selama bertahun-tahun. Sampai sekarang.
Search engine tidak menerbitkan perkataan yang paling popular dicari tetapi melihat timeline Google untuk kata yang paling dicari adalah jelas bahawa ianya berubah sepanjang masa. Paling popular carian kata dalam 2009 adalah "Jackson michael" dan pada tahun 2010 itu adalah "chatrolette." (Pada tahun 2008 itu adalah "Sarah Palin".)
Mari kita meletakkan ini dalam perspektif. Google, yang perintah sekitar 70% dari carian di sebahagian besar dunia, telah mengindeks 1 trilion URL (Uniform Resource Locater - alamat web laman) tahun 2008 dan telah menambah berjuta-juta dari hari ke hari, mengendalikan lebih daripada satu bilion permintaan carian pada hari. Walaupun 1 trilion web URL dianggap hanya 20% dari jumlah keseluruhan Internet - World Wide Web menjadi sebahagian awam dari seluruh Internet, sisanya adalah syarikat intranet atau laman web peribadi - Carian awam untuk kata-kata"seks" atau"porno" tetap sekitar 300 juta per bulan, jauh lebih sedikit daripada beberapa kata lain. Bahkan pada enjin carian kedua di dunia yang paling popular, YouTube (milik Google) kata yang paling dicari di dunia saat ini dikatakan juga ... "Facebook"
Yang seharusnya tidak mengejutkan. Setelah semua, Facebook adalah perkhidmatan sosial kedua yang paling popular di dunia, mengikuti IM QQ China dengan hanya 150 juta pengguna (tapi boleh dikatakan mempunyai lebih ramai pengguna aktif daripada QQ).Tambah halaman jejaring besar sosial seperti Orkut, Hi5, mixi, Tagged, Twitter dan yang lain dan itu menjadi jelas bahawa yang baik telah menang - porno ditinggalkan rangkaian mereka.
Sosialisasi di sini untuk tinggal, tentu saja. Itu selalu ada di sini.Menjadi sosial adalah sebahagian daripada DNA kita. Orang mengasihi orang-orang. Kita berkomunikasi. Ini adalah hal yang sangat baik untuk dilakukan. Itulah yang membuat dunia berputar.
Adakah Facebook - pada setiap web lain rangkaian sosial - selalu berada di sini? Tidak ada udang di sebalik batu. lebih dari dua juta Setiap bulan bayi yang baru lahir di India dan Cina - Bahasa Inggeris bukan bahasa yang paling diucapkan di dunia dan menjadi semakin berkurangan. Facebook memiliki beberapa cara untuk pergi bersama dengan dominasi seperti Microsoft Windows atau Coca-Cola terus dalam pasaran mereka secara global. Tapi komunikasi sosial akan kekal. Orang-orang akan selalu mencari "seks" atau "porno" atau "Tuhan" - dalam bahasa apapun.
Dan mereka selalu ingin tahu apa yang teman-teman mereka berfikir tentang hal ini.
Teman mempercayai cadangan dari teman-teman mereka lebih dari yang mereka mempercayai iklan dalam apa bentuk sekali pun, dalam bahasa apapun, seperti Erik Qualman menjelaskan dalam bukunya Socialnomics dan dalam video Media Revolusi Sosial.Itulah sebabnya media sosial yang lebih popular daripada porno dan mengapa baik untuk memiliki teman baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan