web hosting

Khamis, 17 Februari 2011

Dipenjara kerana Guna Kredit Kad isteri



KUANTAN: Gara-gara menggunakan kad kredit isteri tanpa kebenaran, seorang warga emas dijatuhkan hukuman enam bulan penjara dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam, selepas mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan membabitkan kesalahan berkenaan.
Majistret Adibah Abdul Kadir menjatuhkan hukuman berkenaan terhadap Khalid Ismail, 60, dari Beserah, dekat sini, selepas tertuduh mengaku bersalah melakukan perbuatan itu sejurus kertas pertuduhan dibacakan kepadanya.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh yang juga seorang pesara didapati dengan curang menggunakan kad kredit kepunyaan isterinya yang berusia 60 tahun untuk kegunaan sendiri di mana dia membeli sebentuk cincin emas berharga RM530 tanpa kebenaran wanita berkenaan pada jam 12.04 tengah hari 17 Januari lalu, di sebuah kedai emas dan permata di tingkat bawah Pasaraya Kuantan Parade, di sini.
Mengikut pertuduhan kedua, Khalid didapati dengan curang menggunakan kad kredit kepunyaan isterinya untuk kegunaan sendiri di tempat sama pada jam 11.06 pagi 22 Januari lalu, dengan membeli seutas rantai leher emas berharga RM920 tanpa kebenaran wanita terbabit.

Bagi kedua-dua kesalahan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan dia boleh dikenakan hukuman penjara sehingga lima tahun serta sebat dan denda bagi setiap pertuduhan.

Adibah menjatuhkan hukuman enam bulan penjara dan denda RM2,000 bagi setiap pertuduhan, bagaimanapun beliau mengarahkan hukuman berkenaan dijalankan serentak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...