web hosting

Isnin, 17 Januari 2011

DIET PALING BAHAYA SEKALI : ATKINS / LOW CARB /KETONIC DIET


Oleh: Lin Li
Maaf jika post yang saya buka ini mungkin sedikit mengganggu rakan2 sekalian. Tapi tujan saya adalah satu iaitu untuk kita fikirkan bersama baik buruk kaedah diet terutama Atkins Diet / Low Carbo Diet /Ketonic Diet. 


Telah lama saya menjadi silent reader di sini, saya kaji setiap satu diet rakan2 namun antara semua, diet Atkins adalah yang paling merbahaya sekali. Untuk short and long terms. Saya juga telah banyak membaca dan akhirnya membawa kepada penemuan sebuah web yang ditulis oleh seorang doktor dengan membuat rujukan dari lebih 1000 sumber termasuklah daripada jurnal jurnal dan buku buku perubatan.


Dr Atkins juga sebenarnya telah mengidap sakit jantung selama beberapa tahun sehingga tahun beliau meninggal dunia. Dia mendakwa sakit jantungnya tiada kena mengena dengan dietnya, namun semua orang tahu yang mana sakit jantung adalah berpunca dari gaya pemakanan yang tidak sihat. 


Dr Atkis telah benar memanipulasi keinginan kita untuk kurus tapi boleh makan apa yang kita mahu dan tak perlu bersenam dan tak perlu kira kalori. Allah telah jadikan kita sebagai Omnivor iaitu untuk hidup sihat kita kena makan karbohidrat, daging, tumbuhan dan buah buahan. Namun ramai di antara kita (pengamal tegar) lebih memilih untuk menjadi Karnivor (makan daging sahaja).


Hanya ada satu rumus sahaja untuk kurus : Kalori masuk < kalori keluar (kalori masuk kurang dari kalori keluar)

bukannya : Karbohidrat<protein tinggi



Cara yang terbaik dalam Islam adalah diet Rasullullah. Puasa, madu, kismis, kurma…tapi masalahnya kita kurang yakin. Kerana diet sebegini difikirkan susah dan lambat nampak kesan. Saya dah buat, memang sangat berkesan. 
Saya juga sangat yakin dengan kehebatan madu untuk menguruskan badan. Alhamdulillah, berat badan saya tetap turun walaupun saya makan banyak. Rupa rupanya ramai orang barat telah mengkaji kehebatan madu. Madu di Malaysia ini banyak yang tipu. Saya telah terjumpa blog di mana tuan punya blog pernah diberitahu penipu2 madu ini telah masak nenas muda dengan gula melaka dan campur kapur untuk beri kesan panas. Sebab itulah bila makan paras gula semakin bertambah! Itulah sebabnya ramai yang tak percaya madu, sedangkan dalam AlQuran ada diceritakan tentang lebah dan madu…kejamnya mereka itu. 

Untuk pendedahan Atkins Diet rujuk laman web di bawah:
Rakan2 boleh membaca di http://www.atkinsexposed.org/ (pendedahan atkins oleh Michael Greger, M.D. )




Saya nanti akan cuba ringkaskan setakat yang saya mampu….


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
What the Experts Think of Atkins


Apabila Dr. Atkins Diet Revolution pertama kali diterbitkan, Presiden American College of Nutrition berkata, Daripada semua diet buruk yang telah diperkenalkan dalam 50 tahun ini, diet inilah yang paling bahaya sekali jika orang awam ikuti pada mana mana jangka waktu sekalipun [1].


Bila chief health officer untuk negeri Maryland,[2] bertanya “apa yang tak kena dengan Diet Atkins?” Dia menjawab dengan…apa masalahnya dengan…mengambil pil tidur berlebihan? Kamu sedang meletakkan diri kamu dalam bahaya. Biarpun kamu kehilangan berat dengan diet ini, kamu juga akan kehilangan kesihatan dan termasuk juga nyawa kamu.[3]


…………………………………………………………..


Masalah yang dihadapi oleh atkins adalah National Academy of Sciences, badan saintifik paling berprestij di United States, bersetuju dengan AMA (American Medical Association) dan ADA (American Dietetic Association) dalam menolak Diet Atkins. Begitu juga dengan the American Cancer Society;[14] dan the American Heart Association;[15] dan the Cleveland Clinic;[16] and Johns Hopkins;[17] dan the American Kidney Fund;[18] dan the American College of Sports Medicine;[19] dan the National Institutes of Health.[20]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...