web hosting

Selasa, 30 November 2010

Diskaun saman automatik...

Salam semua...

sempena dengan zaman automatik/automatis... (mesin basuh automatis, cuci kereta pun automatis, parking kereta pun automatis) PDRM pun mula menjalankan sistem diskaun automatis bagi saman kesalahan trafik....

Sebelum atau pada 30 November 2010 = kadar munasabah

Selepas 30 November 2010

Bayar dalam 15 hari = 50%
Bayar dalam 16-30 hari = 30%
Bayar selepas 30 hari = Nehi nehi nehi (takdak la tu)


Dari akhbar Metro:


KUALA LUMPUR: Mulai hari ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengenakan kadar kompaun yang munasabah serta diskaun sehingga 50 peratus kepada pesalah trafik berdasarkan beberapa ketetapan.

PDRM dalam satu kenyataannya di sini semalam, memberitahu beberapa ketetapan baru melayakkan pesalah trafik menerima diskaun serta kadar kompaun lebih sesuai mengikut jenis kesalahan serta tempoh masa pembayaran saman.


Antara ketetapannya, semua saman dikeluarkan pada atau sebelum 30 November 2010, kadar munasabah akan diberikan secara automatik melalui semua kaedah pembayaran sama ada melalui kaunter PDRM, pejabat pos dan Internet.


Manakala, bagi saman dikeluarkan selepas 30 November 2010 pula insentif atau diskaun akan diberikan secara automatik melalui semua kaedah pembayaran.


Menurut kenyataan itu, semua saman baru diselesaikan dalam tempoh 15 hari dari tarikh dikeluarkan akan diberi insentif sebanyak 50 peratus dari kadar kompaun sebenar dan saman diselesaikan dalam tempoh 16 hingga 30 hari pula diberi insentif sebanyak 30 peratus.


“ Pesalah trafik yang tidak membayar saman mereka dalam tempoh 30 hari pula tidak layak menerima sebarang insentif dan lebih teruk mereka juga akan disenarai hitam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...